LIFESKILLS

in het onderwijs

Primair Onderwijs

Binnen het primair onderwijs ontwikkelen leerlingen zich op sociaal emotioneel vlak. In de leeftijdsfase 8 tot 12 jaar (groep 4 tot en met groep 8) ontwikkelen de leerlingen hun identiteit en reflectievermogen. Ze leren door hun omgang met anderen over hun eigen mogelijkheden, beperkingen, emoties en wensen. Ze raken vanaf hun 10e levensjaar maatschappelijker betrokken en starten met het denken over levensvragen.

Om leerlingen op jonge leeftijd al kennis te laten maken met het thema mentaal welbevinden en ze tools te laten ontwerpen om hun sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen, willen we ze handvatten bieden om om te kunnen gaan met tegenslagen en zo ernstige mentale problematiek op latere leeftijd te voorkomen. Dat doen we middels het LifeSkills in het onderwijs programma.

Voortgezet Onderwijs

De leeftijdsfase van leerlingen binnen het voortgezet onderwijs gaat over de puberteit. Door alle hormonale veranderingen en de nieuwe levensfase op het vervolgonderwijs kunnen de kinderen minder emotioneel stabiel zijn en minder zelfvertrouwen hebben. Prestatiedruk, faalangst en stress zijn mentale vraagstukken die veelal voorkomen op het voortgezet onderwijs, met studievertraging en gedragsproblemen als gevolg. 30% van de jongeren tussen 12 en 18 jaar geeft aan emotionele problemen te hebben. (bron; trimbos.nl)

Jongeren leren (nog) niet op school hoe ze om kunnen gaan met mentale tegenslagen en andere mentale vraagstukken. Het LifeSkills in het onderwijs programma helpt hen om weer grip te krijgen, zodat ze met vertrouwen de levensvraagstukken van vandaag en morgen aan te kunnen.

Middelbaar beroeps- en hoger onderwijs

Ongeveer 50 procent van de studenten van het hoger onderwijs geeft aan psychische klachten te hebben. Prestatiedruk, somberheid, sociale angsten zijn vraagstukken waar zij mee lopen, met studieuitval als gevolg.

Helaas zijn de wachtlijsten voor de praktijkondersteuner en de psychologische zorg erg lang en ook raken studiebegeleiders overbelast. Het LifeSkills programma is een methodiek waarmee we bouwen aan een krachtige mindset en tools die ze sterker in hun schoenen laten staan. Middels zelfregulatie en krachtgerichte coaching laten we de studenten grip en eigenaarschap over de vraagstukken ervaren en zorgt tevens voor de-medicalisering. 

Door aan de voorzijde te bouwen aan een mentaal sterke en veerkrachtige jeugd, willen we het aantal jongeren met psychische klachten verminderen.

AANBOD

Onderzoeksanalyse LifeSkills in het onderwijs
ONTWERPWEEK

Vanuit een speelse, positieve en ontwerpgerichte aanpak creëren de leerlingen zelf interventies om sterker in hun schoenen te staan. 

Geschikt vanaf groep 6. 
Duur: 5 uur verdeeld over 1 week. Beschikbaar bij Tijd Voor Toekomst.

krachtgericht coachen mentale gezondheid LifeSkills in het onderwijs
LIFESKILLS PROGRAMMA

LifeSkills is het programma waarin het individuele vraagstuk centraal staat, een leerervaring wordt gecreëerd en de kracht van
een lerende community wordt ingezet. Preventie op mentale gezondheid.

Duur: 5x 1.5 uur

DESKUNDIGHEIDS BEVORDERING

Zelf trainer worden van het LifeSkills programma voor jouw eigen onderwijscontext? Via de training leer je om bij te dragen aan het mentaal welbevinden van jouw leerlingen/studenten.

Duur: neem contact op.