Social Design, ofwel sociaal ontwerp gaat over een ontwerpende aanpak voor sociale uitdagingen. Het is een vrij nieuw vakgebied in Nederland. Een social designer doet onderzoek naar gedrag en systemen van mensen, met als doel om positieve verandering teweeg te brengen. In plaats van dit te doen vanuit alleen wetenschappelijk onderzoek, of online vragenlijsten, doen ze dit door te maken en te experimenteren in de context. Daar waar het gebeurt.
Een aspect komt altijd terug in social design, de mens staat centraal! Zonder de mens met diens gedragingen en behoeften kunnen we niets veranderen. Zij zijn cruciaal om te betrekken wanneer je een beweging wil creëren binnen een sociaal maatschappelijke uitdaging. Als social designer ben je een spin in het web om verschillende stakeholders met elkaar te verbinden. Experts van een specifiek domein, een bestuurslaag, en de buurtbewoner komen eindelijk met elkaar in contact en leren elkaar begrijpen.
Een voorbeeld uit onze praktijk is het project dat wij hebben gedaan in het Noorderplantsoen te Groningen. Middels de Sociaal Lab Methode, een ontwerpende aanpak voor sociale uitdagingen, en met een grote kaart en vlaggetjes zijn wij de buurt ingegaan, waardoor wij erachter kwamen dat de buurtbewoners niet alleen overlast ervaren door luide muziek, maar ook over het aanbellen van de thuisbezorger omdat het park geen eigen adres heeft, of de bootcamp die om 7.00 uur door de wijk rent. Door de mensen om wie het gaat te betrekken en samen te gaan onderzoeken, leer je over de belevingswereld. Social Designers zorgen ervoor dat deze belevingswerelden blootgelegd worden, wat nieuwe inzichten zal geven.
‘In welke domeinen zou social design dan interessant zijn?’ vraag je je misschien af. Veel systemen ervaren wat complexe vraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan het onderwijs, de natuur en het landschap, het sociaal domein en woningbouwcorporaties. Dit soort domeinen vragen in de huidige tijd om een ontwerpende aanpak. Er zijn veel belanghebbenden binnen en rondom deze systemen, maar keuzes en beleid blijven vaak bij de bestuurslaag. Om tot gedragen verandering te komen, moeten de behoeften van het hele systeem mee worden genomen en belanghebbenden worden betrokken.
Vaak worden campagnes ingezet om mensen aan te zetten tot nadenken, bekendheid te vergroten of op te roepen tot ander gedrag. Social Design kan hier een belangrijke rol in spelen. Door elementen van een ontwerpende aanpak voor sociale uitdagingen in te zetten, kun je het gesprek starten, bewustwording creëren, maar tegelijkertijd verhalen ophalen.
Door de belanghebbenden een stem te geven kan er echt iets met hun ideeën gedaan worden. Door hen dan ook nog te betrekken bij de uitwerking en het testen van deze ideeën, spreek je echt van participatie.
[formidable id=”1″ title=”1″]
[formidable id=”2″ title=”1″]